Vaarvignet: van handhaafinstrument naar melkkoe? Lokaal Zaans kritisch op nieuw raadsvoorstel

Het aangekondigde raadsvoorstel voor een verplicht vaarvignet in Zaanstad roept steeds meer vragen op. Ook Lokaal Zaans is verrast door de invulling die het college nu voorstelt: een jaarlijkse heffing van maar liefst €152 per pleziervaartuig. Niet om te handhaven op overlast, maar onder het mom van “kostendekkendheid”.

En dat terwijl het idee van een vaarvignet al sinds 2019 op tafel ligt. Destijds werd het gepresenteerd als een redelijk instrument om vaaroverlast aan te pakken. Door boten te registreren, kun je immers ook handhaven – een logische maatregel die wij destijds en nu nog steeds kunnen volgen. Maar dan wel met een reëel tarief van een paar euro, niet met een prijskaartje waar de gemiddelde booteigenaar van schrikt.

Lokaal Zaans vindt het onbegrijpelijk dat het college deze stap wil zetten zonder eerst stevige juridische onderbouwing. Want: de Zaan is geen eigendom van Zaanstad. De gemeente kan volgens de Gemeentewet dus helemaal geen belasting of heffing innen op vaarwater waar zij geen zeggenschap over heeft. Wethouder Slegers stelde dat zelf eerder nog, toen het ging over een vergelijkbare regeling in Wormerland – daar zou zelfs een vignet van €20 juridisch niet houdbaar zijn.

Lokaal Zaans heeft zich bewust nog niet in het debat gemengd, omdat wij het voorstel inhoudelijk willen bespreken zodra het – naar verwachting begin augustus – op de raadsagenda staat. Maar nu de discussie volop losbarst, willen we wél alvast duidelijk maken: dit voorstel roept grote twijfels op. Niet over het principe van een vaarvignet, maar over de manier waarop het nu wordt ingevuld.

Onze inzet:
– Ja tegen een betaalbaar vaarvignet als handhaafinstrument bij overlast
– Nee tegen een buitensporige tariefstelling van €152
– Duidelijkheid over juridische haalbaarheid en eigendomsgrenzen
– Aandacht voor handhaving in plaats van geld ophalen

Goed bestuur begint bij doordacht beleid – en daar schort het in dit voorstel nog aan.