ZaansePas op losse schroeven: miljoenenproject zonder stevige basis

Lokaal Zaans stelt vragen over faillissement Groupcard en toekomst ZaansePas

Het bedrijf achter de ZaansePas, Groupcard, is failliet. Op 21 juli sprak de rechtbank het faillissement uit over drie onderdelen van Groupcard. Groupcard B.V. was al op 1 juli failliet verklaard. Daarmee komt de uitvoerder van de ZaansePas, die namens de gemeente alle dienstverlening verzorgt, te vervallen.

Lokaal Zaans stelt schriftelijke vragen aan het college. “We zitten hier met een miljoenenproject dat sinds de start is omgeven door onduidelijkheid, tegenvallende resultaten en scheve verwachtingen,” aldus raadslid Marianne de Boer. “Nu ook nog de uitvoerende partij is omgevallen, moeten we serieus nadenken: gaan we hiermee door of trekken we de stekker eruit?”

Onjuiste informatie aan de raad

Wat Lokaal Zaans vooral steekt: het college heeft de raad niet juist of onvolledig geïnformeerd. Op 10 juli meldde wethouder Tuijn in een brief nog dat de dienstverlening door Groupcard “gewoon doorloopt” en dat er sprake zou zijn van een “voorlopige surseance van betaling”. Maar op dat moment was Groupcard B.V. al ruim een week failliet. “Waarom is de raad daar niet direct over geïnformeerd?” vraagt Lokaal Zaans zich af. “En hoe geloofwaardig is een partner die zijn eigen faillissement niet meldt?”

Miljoenen voor 527 betalende gebruikers

Ook de inhoudelijke prestaties van de ZaansePas roepen grote vragen op. De invoeringskosten bedroegen bijna € 340.000, de structurele jaarlijkse kosten inmiddels € 300.000. In totaal gaat het al richting de € 1,5 miljoen. Daartegenover staat een bijzonder beperkt gebruik: in oktober 2024 waren er 10.000 pashouders, waarvan slechts 527 mensen de pas zelf hebben gekocht. De overige passen zijn gratis verstrekt aan mensen met een laag inkomen.

“Als je dit afzet tegen de kosten, dan moet je je afvragen of dit wel een verstandige investering is geweest,” stelt Lokaal Zaans. “Wat is precies de maatschappelijke of economische waarde van dit project? En waarom heeft het college dit niet veel eerder met de raad geëvalueerd?”

Valse verwachtingen, geschrapte korting

Van begin af aan was er verwarring over de voorwaarden van de ZaansePas. Zo werd in het begin gecommuniceerd dat gebruikers ‘minimaal 25% korting’ zouden krijgen bij deelnemende partijen. In de praktijk bleek dat nauwelijks het geval – en uiteindelijk is die belofte stilletjes uit de voorwaarden geschrapt. “Dat roept vragen op over transparantie en betrouwbaarheid,” vindt Lokaal Zaans.

Hoe nu verder?

Het college onderzoekt nu of het de uitvoering van de pas zelf kan overnemen. Maar volgens Lokaal Zaans is dat geen vanzelfsprekendheid: “Je moet eerst evalueren of dit systeem überhaupt werkt. Gaan we gemeenschapsgeld blijven steken in iets dat te weinig oplevert? Of trekken we tijdig de conclusie dat dit geen succes is geworden?”